Nachttrein naar Praag: mijn ervaring
De Tsjechische hoofdstad Praag is een leuke bestemming voor een weekend weg. Je kunt natuurlijk het vliegtuig pakken of naar Praag rijden. Maar wist je dat de nachttrein naar Praag ook een optie is? Stap ’s avonds in Nederland in de trein en de volgende ochtend rij je het centraal station van Praag binnen. Samen met Ernestina koos ik voor deze optie en ging ik vanaf Deventer met de nachttrein naar Praag. Ik deel graag mijn ervaring.
Trein Deventer Praag
De nachttrein naar Praag is geen ‘normale’ dienstregeling. En tot op zekere hoogte kun je het vergelijken met een georganiseerde busreis. Je gaat met exact dezelfde trein heen en terug, inclusief de crew en passagiers. Terwijl jij lekker de stad ontdekt, blijft de trein in Praag. Een reis met de GreenCityTrip-lijn van Nederland naar Praag is dus ook alleen als een retourtje te boeken. Wij hadden een pakket met een treinretourtje, hotelovernachtingen en ontbijt.
Kosten nachttrein naar Praag
De kosten voor de nachttrein naar Praag kunnen natuurlijk variëren. Wij boekten onze reis via de HEMA voor € 189. Daar kwamen nog wel wat extra kosten bij. € 5 voor SGR-heffing, € 39 voor het lakenpakket in de trein en ons hotelontbijt. En dan nog € 20 voor het kiezen van je eigen slaapplek. Dat hebben we ook maar gedaan, want we wilden er zeker van zijn dat we in dezelfde coupé zouden slapen. Bovendien wilde ik heel graag in het onderste bed slapen omdat ik het absoluut niet zag zitten om boven in een stapelbed te liggen. (Ik slaap nogal onrustig en het zou jammer zijn als ik uit bed val).
Vanaf Deventer met de nachttrein naar Praag
Onze treinreis naar Praag begon op woensdagavond en de trein vertrok om 20:50 vanaf station Deventer. Het startpunt van de trein is Amsterdam Centraal en onderweg stopt hij in Amersfoort en Deventer. Deventer is de laatste stop voordat de trein doorrijdt naar Dresden (waar je ook kunt uitstappen als je een weekend Dresden boekt). Het eindpunt van de trein is station Praha hlavní nádraží, het centraal station van Praag. Onderweg stopt de trein wel in Bad Bentheim voor de locomotiefwissel. Maar dan kun je de trein niet uit.
Gezelligste coupé van de trein
De trein bestaat uit meerdere treinstellen met 10 coupés. In elk treinstel zitten vier wastafels en twee wc’s. In de coupé kun je met zes personen zitten en met vijf personen slapen. De bedden kun je naar beneden klappen. Aan de ene kant heb je dan een stapelbed met twee bedden en aan de andere kant van drie beden. Wij deelden onze coupé met twee mannen en een vrouw. De vrouw was samen op reis met een vriendin, die in de coupé naast ons sliep. Tijdens de reis hebben we gezellig met z’n zessen zitten kletsen en vooral veel gelachen. Het was zelfs zo gezellig dat we een app groep hebben gemaakt om tijdens de stedentrip contact te houden. Op de avond van vertrek zijn we zelfs met z’n allen gaan eten in Praag. Of je met leuke mensen in de nachttrein naar Praag zit is natuurlijk een kwestie van geluk. (Je slaapt tijdens zowel de heen- als de terugweg met dezelfde mensen in een coupé).
Slapen in de nachttrein naar Praag
Voordat we op reis gingen heb ik me echt wel eens zorgen gemaakt over de treinreis. Lukt het mij om in een coupé vol vreemden te gaan slapen? Hoe ligt het bed? Is het niet heel ongemakkelijk om in de trein te slapen? Ik had bewust het onderste bed uitgekozen omdat ik het niet zag zitten om boven in het stapelbed te liggen. Gelukkig viel het mij allemaal reuze mee, ondanks dat het bed vrij hard lag. Op sommige stukken ging de trein flink heen en weer. (Ik had net de serie Snowpiercer gekeken en had het gevoel dat ik in die trein zat.) Slapen in de nachttrein naar Praag is niet persé heel comfortabel. Ik heb dan ook niet heel lekker geslapen, maar beter dan ik van tevoren verwacht had. Dat had er vooral mee te maken dat de sfeer in onze coupé fijn was en het aandurfde om gewoon te gaan slapen.
Ontbijt in de trein naar Praag
Wij hebben extra betaald voor een lakenpakket en ontbijt in de trein. En in alle eerlijkheid: het ontbijt viel gigantisch tegen. ’s Avonds kwam de steward het ontbijt al brengen. Een croissantje en een doosje met verschillende dingen. Een yoghurt met musli, crackers, sinaasappelsap, jam, Nutella en paté. De croissant smaakte naar plastic en de yoghurt durfde ik niet eens open te maken na een nacht in de warme coupé. Alleen de crackers waren prima. Tijdens de terugreis hebben we zelf wat extra eten meegenomen om te kunnen ontbijten.
Tips voor de nachttrein naar Praag:
– Neem genoeg eten en drinken mee
– Stop je spullen die je in de trein nodig hebt in een aparte tas
– Neem slippers mee
– Wees aardig tegen je coupé genoten (je zit immers 28 uur met elkaar in de trein. Zowel op de heen- als de terugweg).
– Neem iets mee waarmee je je onderweg kunt vermaken zoals een goed boek of je tablet
Mijn ervaring met de nachttrein naar Praag
Ik ben heel enthousiast over de treinreis omdat ik het echt een leuke ervaring vond. Dankzij de Hema actie was het betaalbaar. De reis verliep prima en de trein is vrij comfortabel (zo ver dat kan in een trein), behalve wanneer je slaapt haha. Het is niet de snelste optie om van Nederland naar Praag te reizen, maar wel de duurzaamste. Ik denk wel dat je coupégenoten een grote invloed hebben op je reiservaring. Doordat wij het zo gezellig hadden vloog de tijd voorbij. Als je met ongezellige mensen reist, kan het best een lange zit zijn. Ik vond het een ideale manier voor een stedentrip Praag, maar ik weet niet zeker of ik het nog een keer ga doen. Maar dat is vooral omdat ik bang ben dat de coupégenoten alleen maar kunnen tegenvallen omdat deze zo gezellig waren.
Meer Praag blogs
Tijdens mijn Praag stedentrip met Ernestina heb ik veel content gemaakt en uiteraard kun je alle Praag artikelen teruglezen op mijn blog. Vond je het artikel over deze Franse bakkerij in Praag leuk? Lees een uitgebreid artikel over ons hostel of de bezienswaardigheden in Praag.